Доцент
Катедра за математикуФакултет организационих наука, Универзитет у Београду
Душан (Живорад) Џамић рођен је 28. 7. 1990. године у Крушевцу. Основну школу ,,Николај Велимировић” и гиманзију ,,Свети Трифун” у Александровцу завршио је са одличним успехом. Математички факултет у Београду уписао је 2009. године. Дипломирао је у јуну 2013. године на смеру Математика (модул Рачунарство и информатика). Мастер академске студије на истом студијском програму завршио је 2014. године одбраном мастер рада под називом „Решавање проблема распоређивања послова у вишефазној производњи применом хибридних метахеуристичких алгоритама”. Докторске студије на Математичком факултету Универзитета у Београду завршио је 2021. године. Докторску дисертацију под називом „Нове методе кластеровања на комплексним мрежама” одбранио је 3. 6. 2021. године. Награђен је од стране Математичког института Српске академије наука и уметности за најбољу одбрањену докторску дисертацију у области рачунарства у 2021. години. Од 2013. године запослен је на Факултету организационих наука Универзитета у Београду као сарадник у настави, од 2015. године као асистент, а од 2021. године као доцент, за ужу научну област Математичке методе у менаџменту и информатици. Од 2015. до 2020. године учествовао је у научно-истраживачком пројекту „Математички модели и методе оптимизације великих система”, пројекат бр. 174010, Министарства просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије. Учествовао је као један од ментора студентског тима Факултета организационих наука који је остварио запажене резултате на такмичењу „INFORMS OR & Analytics Student Team Competition” 2018. и 2019. године. Од 2016. године је члан Друштва математичара Србије, a од 2021. године и члан управног одбора.
Катедра за математикуФакултет организационих наука, Универзитет у Београду
Катедра за математикуФакултет организационих наука, Универзитет у Београду
Катедра за математикуФакултет организационих наука, Универзитет у Београду
Катедра за математичку анализу Математички факултет, Универзитет у Београду
Математички факултет, Универзитет у Београду Докторска дисертација: "Нове методе кластеровања на комплексним мрежама"
Математички факултет, Универзитет у Београду Мастер рад: "Решавање проблема распоређивања послова у вишефазној производњи применом хибридних метахеуристичких алгоритама"
Математички факултет, Универзитет у БеоградуСтудијски програм: Математика Модул: Рачунарство и информатика
Средња школа "Свети Трифун", Александровац Гимназија - општи тип
Изабран за члан Академије младих Европског математичког друштва (European Mathematical Society Young Academy - ЕМYА). EMYA је новоформирано тело Европског математичког друштва које чини 30 младх европских математичара из 18 земаља, који се баве различитим областима математике.
Члан управног одбора
Вежбе из Математике 1, Математике 2, Математике 3.
Већина истраживања усмерена су на решавање НП-тешких проблема комбинаторне и глобалне оптимизације које се могу примењивати у индустрији, енергетици, саобраћају, телекомуникацијама, образовању итд. Како се најчешће ради о проблемима великих димензија (са великим бројем непознатих величина и ограничења), у првом плану је развој хеуристичких и метахеуристичких метода које ће омогућити одређивање приближног решења у неком реалном времену. Поред тога, ангажован је у разовју софтвера за подршку ефикасности наставе, од којих су најзначајнији QLab, еЗбирка, Завршни испит и Пријемни испит.
Главни циљ истраживања је развој метода за решавање НП-тешких проблема комбинаторне и глобалне оптимизације које се могу примењивати у индустрији, енергетици, саобраћају, телекомуникацијама, образовању итд. Како се најчешће ради о проблемима великих димензија (са великим бројем непознатих величина и ограничења), у првом плану ће бити развој хеуристичких и метахеуристичких метода које ће омогућити одређивање приближног решења у неком разумном времену. Паралелно ће се развијати и методе за одређивање тачног решења. Међитим њихова превасходна сврха јесте процена квалитета решења добијених приближним методама (најчешће нека врста доказа да је приближна метода пронашла оптимално решење или решење врло блиско тачном), будући да тачне методе захтевају знатно више рачунарских ресурса (пре свега времена и меморије).
Адреса: mi.sanu.ac.rs
Пријемни испит је образовна платформа намењена ученицима средњих школе као помоћно средство за припремање пријемног испита.Циљ програма је пружање помоћи инвалидним ученицима за успешно самостално савладавање и увежбавање градива и припремање пријемног испита из математике и српског језика помоћу модерних технолошких средстава. Посебно прилагођени задаци пружају могућност ученицима обухваћеним инклузијом да користе ИКТ и унапреде своје знање. Платформа би требало да утиче на то да ученици савладају препреке које их спречавају да остваре самосталност и континуитет у раду.
Адреса: prijemniispit.math.rs
Платформа „Завршни испит“ је образовна платформа намењена ученицима основне школе као помоћно средство за припремање завршног испита. Платформа је намењена за увежбавање градива из српског језика и математике и прилагођена је ученицима у процесу инклузије. Платформа садржи задатке из математике и српског језика намењене ученицима који се спремају за полагање завршног испита. Задаци су груписани по областима и нивоима и смештени су у базу података. Коришћењем ове платформе, ученици имају могућност да провере и унапреде своје знање радећи различите пробне тестове завршног испита, као и да вежбају задатке из тачно одређене области и са тачно одређеног нивоа. Посебно прилагођени задаци пружају могућност ученицима обухваћеним инклузијом да користе ИКТ у циљу провере и унапређивања сопственог знања. Платформа би требало да утиче на то да ученици савладају препреке које их спречавају да остваре самосталност и континуитет у раду. Дизајн платформе је такав да на најпогоднији начин одговара потребама ученика и наставника. Омогућене функционалности поспешују мотивацију и заинтересованост ученика за самостални рад, помажу боље достизање циљева часа и подижу квалитет наставе.
Адреса: zavrsniispit.math.rs
Платформа еЗбирка представља електронску збирку задатака из математике за више разреде основне школе. Сви задаци који се налазе на платформи груписани су по разредима и наставним јединицама, што олакшава њихову претрагу и коришћење. Платформа je креирана тако да пружа могућност да наставници на једноставан начин могу и сами да креирају питања и задатке, па је осим наставника математике, могу користити и наставници на другим предметима. Отварањем корисничког налога, наставници могу пратити рад и напредак ученика. На овај начин се упознају са проблемима ученика након сваке наставне јединице, што омогућава боље планирање наставних активности. Платформа се може употребити као помоћно средство за извођење наставе у дигиталним кабинетима, организовање тестова и задавање домаћих задатака. Квалитет задатака, модеран дизајн и једноставност коришћења платформе еЗбирка би требало да утичу на то да се што већи број наставника заинтересује за коришћење савремених технолошких средстава при планирању и одржавању наставе.
Адреса: ezbirka.math.rs
Пројекат отвореног кода QLab покренут је на Математичком факултету, Универзитета у Београду, и представља софтвер за комплексна математичка израчунавања, сличан MATLAB-у. Идеја је да се користи у академској заједници, на разним факултетима, који би га и унапређивали у зависности од својих потреба. На развоју раде студенти у координацији са професорима са Математичког факултета и њихових сарадника. Пројекат је подржан од стране Microsoft академске заједнице Србије.
Адреса: qlab.math.rs
Објављени радови највећим делом приказују резултате у истраживању и примени математичке оптимизације као и развоју метахеуристичких метода за решавање проблема велике комплексности. Објављена универзитетска литература односно збирка задатака из Математике 3 намењена је студентима друге године Факултета организационих наука Универзитета у Београду за припрему писменог испита и колоквијума.
Збирка је написана према важећем програму предмета Математика 2 на Факултету организационих наука у Београду. Она садржи решења 196 задатака са испита и колоквијума из Математике 3, у периоду од 2013. до 2015. године. Збирка такође садржи теоријске напомене чије је познавање неопходно за решавање датих задатака. Задаци покривају области везане за функције више променљивих, неодређене, одређене и двојне интеграле.
In this paper we consider a new variable neighborhood search (VNS) heuristic for the covering design problem. The local search is based on the systematic removing and adding elements to the blocks. The shaking is based on removing and adding blocks to the covering (destroying and reconstruction phases). We use a well-known greedy lexicographic heuristic for adding blocks in the covering. The proposed VNS approach can be applied to any covering design. We use several types of greedy coverings as well as the best known coverings from La Jolla covering design repository as the initial solutions. Using the proposed heuristic, we have obtained several new best known upper bounds on the covering number.
Many systems in real world exist in the form of networks, such as biological networks, social networks, the World Wide Web, transportation networks etc., which are also called complex networks. Many complex networks display community structure which identifies groups of nodes within which connections are denser than between them. The problem of identifying communities in networks can be turned into an optimization problem, by involving a quality function. This has big advantages, potentially, because one can exploit a wide variety of techniques and methods developed for other optimization problems. In this paper we give an approach to express the quality of the partitions of network into communities. This criterion involves the concept of ideal partition of a network, and is based on the fact that a quality function must attain its highest possible value in correspondence of this partition. We illustrate this method in combination with variable neighborhood search with applications to several published network data sets.
Образовање ученика са развојним сметњама условљенo је могућностима ученика и захтева посебно планирање и реализацију. Поред препрека у виду ограничених способности ученика, постоји и проблем слабе мотивације за рад. Један од начина за мотивисање ученика је употреба информационо-комуникационих технологија (ИКТ) у настави, које могу помоћи да се наставни садржаји успешно савладају, а ученицима могу пружити додатни интелектуални подстицај. Као пример информационо-комуникационих технологија у овом раду биће приказане образовне платформе Завршни испит и Пријемни испит. Платформе нису намењене искључиво деци са развојним сметњама, али су главни корисници платформи управо ови ученици, основношколског и средњошколског узраста. Креиране су са циљем пружања помоћи ученицима у савладавању градива српског језика и математике помоћу модерних технолошких средстава, као и развијања свести о предностима које доносе савремене информационе технологије. Такође, платформе доприносе премошћавању образовних препрека и ограничења са којима се ученици свакодневно суочавају. Употребом ових и сличних ИКТ-а у васпитно-образовном процесу остварује се још један, дугорочнији и важнији циљ, а то је успешно укључивање деце са развојним сметњама у школски систем, а затим и у пословни и друштвени живот који их очекује у будућности.
Inclusive education is very specific in comparison to regular classes. Conditioned by the pupils' abilities, it requires special planning and implementation. In addition to the obstacles in the form of limited abilities of pupils, there is a problem of poor pupils' motivation to work. One way to motivate these pupils is the use of ICT resources and tools. Although there are many different visions for education in the future, great efforts will be needed to reach a profound integration between the technologies that are already well-established and those that are considered as emerging. This paper use example of final exam and gives a reason for making of educational software in order to make better educational environment and opportunities both for pupils and teachers. Given the fact that the focus of the teaching process has been shifting away from the curriculum and the teacher, and towards the student, multimedia and interactive computer technology will undoubtedly contribute in a significant way to the modernization of traditional teaching. Within the paper will be discussed learning with educational platform Završni ispit, which main objective are making same opportunity for all pupils in preparing for the final exam at the end of eight years of primary education. Learning with platform is adapted to pupils needs, so that pupils with developmental disabilities can focus on solving a problem in task, not only on the mechanical interpretation skills. Pupils are able to achieve interaction with peers using a common platform as an aid to learning.
The analysis of complex networks is playing an important role in computer science, biology and social sciences, among other fields. Many real life networks like communication networks, biological and social networks display community structure which identifies groups of nodes within which connections are denser than between them. Community detection is an interdisciplinary subject with a vast spectrum of applications that has attracted the interest of many researchers in various fields in the past few years. The most used criterion for that purpose, despite some recent criticism, is modularity maximization, proposed by Newman and Girvan. In this paper we present a Variable Neighborhood Decomposition Search (VNDST) for solving the modularity maximization problem, with addition mechanism to overcome the local maximum. The performance of our VNDST algorithm we evaluate on the well-known set of instances of clustering problems from the 10th DIMACS Implementation Challenge. Experimental results show that the proposed VNDST algorithm outperforms other algorithms from the literature.
Flow-shop scheduling problems represents a class of scheduling problems with a focus on processing a given set of jobs, where all jobs have to be processed in an identical order on a given number of machines. Hybrid flow-shop (HFS) problems overcome one of the limitations of the classical flow-shop model by allowing parallel processors at each stage of task processing. HFS problems are common manufacturing environments in many industries, such as the glass, building materials, steel, paper and textile industries. In this paper, we propose parallel variable neighborhood search algorithm (PVNS) for solving the HFS scheduling problem with minimum makespan objective. Initial solution is obtained by reduced version of the variable neighborhood search, called reduced variable neighborhood search algorithm (RVNS). Analysis of the most CPU consuming computational parts of the algorithm are done and obtained parts are parallelized. The proposed algorithm is tested on the well-known benchmark problems for HFS problem. Experimental results show that the proposed algorithm is a viable and effective approach for the hybrid flow shop scheduling problem.
Quadratic Assignment Problem (QAP) is a well-known NP-hard combinatorial optimization problem with a diverse set of applications. In this paper, we present a population-based heuristic algorithm for QAP. The main contribution of this paper is to develop a new approach memetic algorithm (MA) for QAP which combines an effective local search algorithm, a crossover operator and an adaptive mutation mechanism. The proposed MA algorithm is tested on the instances from QAPLIB. Experimental results show that the proposed MA algorithm performs very well on these instances.
In this paper we propose a new Variable neighborhood search (VNS) heuristic in order to find efficiently an upper bound of the so called metric dimension $\beta(Q_n)$ of hypercube graph $Q_n$, i.e. the minimal cardinality of a resolving set in $Q_n$. We use some symmetry properties of the hypercube and its resolving sets to reduce both the search space and the complexity of the resolving condition checking. In this way, we have simplified the neighborhood structures and reduced the computational complexity of the local search and shaking procedure. Compared to the existing heuristics, the VNS heuristic is more efficient and generates better upper bounds of $\beta(Q_n)$ for larger $n$.
Ова збирка је написана према важећем програму предмета Математика 3 на Факултету организационих наука у Београду. Она садржи решења 218 задатака са испита и колоквијума из Математике 3, у периоду од 2008. до 2014. године. Збирка такође садржи теоријске напомене чије је познавање неопходно за решавање датих задатака. Задаци покривају области диференцијалних једначина, система диференцијалних једначина, парцијалних једначина првог реда, функција комплексне променљиве и Лапласове трансформације, по садржини и обиму који се излаже студентима друге године на предавањима и вежбама. Збирка је настала као резултат вишегодињег извођења вежби, рада са студентима и припреме задатака за писмене испите и колоквијуме из предмета Математика 3. Захваљујемо се рецензенту проф. др Оливери Михић која је пажљиво прегледала рукопис и дала нам корисне примедбе и сугестије. Такође, захваљујемо се на помоћи свим члановима Катедре за математику, као и дугогодишњем руководиоцу Катедре проф. др Вери Вујчић.
Проблем распоређивања послова у вишефазној производњи са паралелним машинама (Hybrid flow shops (HFS) scheduling problem) се често сусреће у многим индустријским постројењима, на пример, у производњи стакла, челика, папира и текстила. У овом раду су представљени метахеуристички алгоритми оптимизације ројевима честица и табу претраживања за решавање HFS проблема у циљу минимизације времена потребног за реализацију процеса производње. Описани алгоритми су тестирани на скупу познатих инстанци за HFS проблем. Експериментални резултати показују да предложени алгоритми достижу оптимална решења у значајно краћем времену извршавања у поређењу са егзактим решавачем. Предложени алгоритми такође дају решења за инстанце HFS проблема које егзактни решавач није успео да реши у реалном времену.
Проблем распоређивања послова у вишефазној производњи са паралелним машинама (Hybrid flow shops (HFS) scheduling problem) често се јавља у аутоматизованим индустријским постројењима, као што су постројења за производњу стакла, грађевинских материјала, челика, папира и текстила. У овом раду су представљени метахеуристички алгоритми оптимизације ројевима честица (PSO), симулираног каљења (SA), табу претраживања (TS) и метода променљивих околина (VNS) за решавање HFS проблема у циљу минимизације времена потребног за реализацију процеса производње. Поред тога, у покушају да се искористе добре особине сваке метахеуристике, предложена су два хибридна метахеуристичка алгоритма PSO-TS и PSO-VNS-SA. Сви предложени алгоритми су тестирани на скупу инстанци из литературе за HFS проблем. Експериментални резултати показују да хибридни метахеуристички алгоритам PSO-VNS-SA достиже квалитетна решења као и други предложени алгоритми у литератури.
Вежбе: четвртак: 14h-16h - група А11, петак: 08h-10h - група А2, 10h-12h - група А4.
Консултације: уторак: 12h-14h, четвртак: 14h - 15h.
Вежбе: четвртак 12h-14h - група Б5 и петак 12h-14h - група Б3
Консултације: понедељак 12h-14h, среда 09h - 10h
Изабран за члан Академије младих Европског математичког друштва (European Mathematical Society Young Academy - ЕМYА). EMYA је новоформирано тело Европског математичког друштва које чини 30 младх европских математичара из 18 земаља, који се баве различитим областима математике.
Члан управног одбора
Вежбе из Математике 1, Математике 2, Математике 3.
Вежбе из Математике 1ц.
Вежбе из Анализе 1а.
Термини консултација: Среда 10:00 - 12:00
Факултет организационих наука,
Јове Илића 154,
11000 Београд, Србија.